22-04-09

HEINEKEN LIJDT DOOR GOEDKOPER DRINKEN

Concurrent InBev krijgt ook klappen!!

Rotterdam, 22 april. Door de economische crisis stappen consumenten over op goedkoper bier en dat speelt bierbrouwer Heineken nu flink parten. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vanmorgen heeft uitgebracht.

Zonder recente acquisities mee te rekenen heeft Heineken in het eerste kwartaal van 2009 6,3 procent minder bier verkocht. Met name in Amerika en in de belangrijke markten West-Europa en Centraal en Oost-Europa zag het concern de consumptie hard teruglopen, met 10 tot 16 procent. De sterke groei in Afrika en het Midden- Oosten maakte dat verlies slechts ten dele goed.

Heineken kon wel rapporteren dat de totale hoeveelheid verkocht bier gegroeid was met 12 procent doordat Scottish & Newcastle en een aantal kleinere overnames nu (voor het eerst) kunnen worden meegeteld. In totaal verkocht Heineken 2,56 miljard liter bier.

Het bedrijf liet weten dat het dalende biervolumes grotendeels heeft weten te compenseren met hogere prijzen. De daling van de autonome omzet in de eerste drie maanden bleef daardoor beperkt tot 1 procent. Met overnames meegerekend kwam de kwartaalomzet uit op 3,046 miljard euro, 24 procent meer dan het eerste kwartaal vorig jaar. Heineken benadrukt echter dat het eerste kwartaal relatief het minste bijdraagt aan de omzet en winst op jaarbasis.

Heineken heeft veel moeten lenen voor de overname van Scottish & Newcastle (kosten 6,1 miljard euro). Het bedrijf wil zoveel mogelijk geld in het laatje brengen om de schuldenlast te verlichten. Prijsverhogingen dienen dat doel, maar brengen het gevaar met zich mee dat Heineken zich uit de markt prijst.

 

22:21 Gepost door alex Vancauwenbergh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.