17-03-08

JUPILER HEER EN MEESTER OP BELGISCHE BIERMARKT

 

InBev en Alken-Maes kampen met een dalende consumptie, een morrende horeca en druk op de prijzen. Dat schrijft het weekblad Trends. De Belgische bierconsumptie bedroeg in 1990 12.037 miljoen hectoliter. In 2000 was de consumptie gedaald naar 9,9 miljoen hectoliter, en in 2006 kwam het uit op 9,37 miljoen hectoliter. InBev was in 2006 gedwongen om 300 ontslagen aan te kondigen en de nummer twee Alken-Maes sukkelt sinds 2000 van de ene herstructurering in de andere.

Café’s blijven een sleutelfactor voor het succes van bierfabrikanten. InBev brengt jaarlijks circa 5 miljoen hectoliter bier aan de man in ons land, en iets meer dan de helft daarvan wordt getapt in café’s. De horecafederatie en InBev zijn echter geen gezworen kameraden en op prijsverhogingen van InBev wordt fel gereageerd. InBev en Alken-Maes trachten de bierconsumptie te verhogen via campagnes waarin bier bij de maaltijd wordt gepromoot, en door drie types volumeglazen te lanceren.

De export van Belgische brouwers verloopt wel voorspoedig. Het exportvolume kwam in 2006 uit op 10,1 miljoen hectoliter, en dat is meer dan de binnenlandse consumptie. Binnen België is Jupiler het meest genuttigde merk: 3,589 miljoen hectoliter. Maes (684.000) en Stella Artois (675.000 hectoliter) volgen op afstand.
bron: Trends

12:57 Gepost door alex Vancauwenbergh | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.